בלט

כשמדברים על בלט כריקוד, האסוציאציות נעות בין ריקוד עתיק יומין, קפדני וקשוח, לבין שלמות הגוף והתנועה האנושית בתוך מסגרת חוקים מסורתית ועיקשת. במציאות המצב קצת שונה, אומנם הבלט הגיע ממקום מאוד ממלכתי, מאוד מוקפד וסמלי, גם סוג הריקוד הנ"ל עבר תהפוכות, מרידות כוריאוגרפים, התפצל לזרמים שונים ונלמד במקומות שונים בעולם כולו, אפילו בתקופה שלפני המודרנה והקדמה שהפכה אותנו לכפר גלובלי קטן וצפוף.

Balletמאיפה זה התחיל

אפשר לומר שעד לפני המאה התשע עשרה הבלט הופיע אך ורק כליווי מחולי לקונצרטים של אופרה ומוזיקה קלאסית, ועד תחילת המאה העשרים היה סגנון הריקוד סגור בפני מעמדות אחרים מלבד המעמד הגבוה. בתחילת המאה התשע עשרה הפך הריקוד האליטיסטי לאומנות בפני עצמה, תפס את מרכז הבמה והיצירות שעד כה נכתבו לקונצרטים כעת נכתבו במיוחד בשביל מופע הבלט. מכאן בעצם החל הבלט להתפתח ומספר הרקדנים רק גדל, אך זה לא היה מספיק, והריקוד עבר הרבה קשיים בתחילת הדרך, אומנם הוא התקדם מאוד בתקופה הרומנטית ברוסיה כאשר הוקמו להקות רבות ויצירות של גדולי היוצרים, כדוגמת צ'ייקובסקי הפכו למופעי בלט. בתחילת המאה העשרים הוקמה להקת הבלט-רוס של סרגיי דיאגילב, שחיפש לחדש את הבלט, והכניס לתוכו יצירות "חדשות" מיוצרים מפורסמים בתקופתו דביסי, סטראווינסקי, סאטי וראוול, הוא ניסה לחדש את המוסיקה, התפאורה, אפילו את התנועה ופנה לאומנים וכוריאוגרפים  מפורסמים בתחום על מנת ליצור בלט חודי ומודרני יותר, כמובן שהקהל של אותם זמנים לא ממש קיבל את המהפכנות של דיאגילב בזרועות פתוחות, כך שהצלחתו בצרפת למשל הייתה בינונית.

זרמים בבלט

הבלט מתחלק לשלושה זרמים עיקריים, הבלט הקלאסי, הניאו-קלאסי והבלט המודרני. הזרם הוותיק בין כולם הוא כמובן הקלאסי אשר מתאפיין באסטטיקה תנועתית וויזואלית ברורה ומוגדרת. הזרם הניאו-קלאסי, אשר מציע שואו מעט יותר חדיש מקודמו אך עדיין שומר על האידיאלים ותנועות האסטטיות של המקור. הזרם המודרני או העכשווי, מאפשר תנועה שונה ומתחדשת עם זאת עדיין שומר על העקרונות והטכניקה הבסיסית של הריקוד.

עקרונות הריקוד הקלאסי – המקור

הבלט הוא כמו שפה מדוברת, ולכן תנועות ותנוחות, ממש כמו מילים ואותיות, יוצרים היגיון תנועתי אשר מבטא אלמנטים גופניים. קצב, אינטונציה ומבטא בדיבור – יוצרות חוקיות בריקוד, מעבירות לקהל את המסר כמו דיקציה מדוקדקת וברורה. כך גם הרקדן ברמתו, תהיה אשר תהיה, תקרין גם על הסגנון האישי שלו והייחודיות שלו, ממש כמו צליל קולו כאשר ידבר.

ללמוד לרקוד בלט

הבלט כמסורת, נלמד באופן מוגדר ומאוד מקובע, מומלץ להתחיל ללמוד את הריקוד בגיל כמה שיותר צעיר, על מנת לבנות את השרירים המפרקים והעצמות בטכניקה הבלטית. הריקוד דורש משמעת חזקה, קוד לבוש קפדני ותמיד שרוי בתחרותיות גבוהה.

קיימות כמה שיטות לימוד בלט בולטות בעולם, ביניהן הבלט הרוסי הידוע בשם שיטת ואגאנובה. השיטה האנגלית, ROYAL ACADEMY OF DANCE , השיטה הצרפתית École Française והשיטת צ'קטי Cecchetti method.

השיטות והריקוד נלמד ברחבי תבל, עם זה באופרה הלאומית של פריז, ב"בלט קירוב", NYCB – new York city balet משכן הבלט הניו-יורקי, ABT – תיאטרון הבלט האמריקאי או כמובן תיאטרון בולשוי. לכל המוסדות המפורסמים הללו יש להקות מצליחות ומוכרות מאוד בעולם הריקוד.

הבלט קיום הוא ריקוד בעל חן ושלמות, שלמרות כל השינויים והחידושים שעבר עדיין נשאר מדויק, מסורתי ומוקפד, כעת הוא הרבה יותר מצוי ונגיש לחפצים ללמוד אותו.